söndag 31 juli 2011

Vad jag skulle ha gjort om jag inte var döende

Vilket jag ju iofs inte var då enligt läkaren.
I alla fall, i fredags skulle jag exempelvis varit på "vinprovning" med mina arbetskamrater, användningen av citationstecken vid ordet vinprovning beror på att jag har vaga aningar om att en vinprovning egentligen inte utförs på det vis som vi inom undersköterskekåren utför det hela.
Jag var hur som helst in på det lokala systembolaget tidigare i veckan, i händelse av att jag skulle vara i tillräckligt god vigör för att kunna förära vår årliga "vinprovning" med min medverkan.
Herren var med mig, och då han har viss kännedom om olika viner, frågade jag honom om han kunde ge mig ett förslag på något annorlunda, häpnadsväckande och gott vin. Självklart kunde han det, och begav sig genast mot hyllan där vinerna överstiger 150 kronorsstrecket med ganska goda marginaler.
"HÖPP HÖPP, Stopp och belägg!", var jag tvungen att hojta. "Här snackar vi vinprovning inom undersköterskekåren, nu håller vi oss till vinerna under 80 kronor!"  Min alldeles personliga vinconnoisseur följde självklart min önskan och letade rätt på ett vin som skulle vara alldeles så där annorlunda, häpnadsväckande och gott som ett vin i 79 kronorsklassen bara kan vara.

Tyvärr fick jag ju aldrig chansen att prova det, och nu har jag en flaska vin ståendes här hemma som jag inte har en aning om vad jag ska göra med.
Alkohol brukar inte ha särskilt lång livslängd i det här hemmet, så det här är vad man kan säga, en alldeles ny situation.

Det ouppdruckna vinet. Lagrat i än så länge 2 år. Kommer troligtvis inte att uppnå särskilt mycket högre lagringsålder dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar