torsdag 18 augusti 2011

Jag undrar om det har varit fint väder idag?

Det vet jag nämligen inget om då jag inte somnade förrän 10 i förmiddags, och vaknade för drygt en timme sen... Här kör vi nattjobb på semestern!
Jag har en liten teori om det där med att jag bara på ett par dagars ledighet, alltid och utan förbehåll lyckas vända min dygnsrytm till att jag egentligen platsar bättre att bo i kalifornien.
Nu tror väl antagligen ni läsare som känner mig personligen att jag kommer säga något om UFO:n eller att jag bodde i västra USA i ett tidigare liv och därför har svårt att anpassa mig till de svenska normerna för hur man ska vara vaken. Men sörrni, där hade ni fel.

Min teori bygger nämligen mer på våra förhistoriska och cellulära minnen.
De flesta människor jag känner har mer eller mindre en tendens att, vid ledighet och utan krav på att gå upp, förskjuta sitt dygn till längre och längre in på natten. Det behöver inte handla om så stora skillnader som jag själv lyckas med, men dygnet blir oftast omstrukturerat vid ledighet.
Tänk på det själv, du är ledig, du har inga krav på att gå upp på morgonen, du kan med gott samvete sitta uppe en timme längre och sova en timme längre på morgonen. Sen kanske det blir två timmar, och sen kanske tre.
Om man då tänker på våra förhistoriska anfäder, de stackarna som levde på stenåldern och var tvungna att jaga mammutar och sabeltandade tigrar, så var ju antagligen den bästa tiden jaga dessa bestialiska djur (även om jag nu tycker att båda verkade ganska söta) nattetid eller tidig gryning. Ergo, dygnet för våra stenåldersförfäder var inte uppbyggt på ett 7-16 system, och egentligen är inte vi heller helt anpassade för detta.

När vi sedan började föda upp boskap och odla grödor så var vi tvungna att anpassa oss till att få ut så många soltimmar som det bara gick. Jag menar, det kan inte vara så lätt att mjölka kossor, plocka ägg eller harva vete i beckmörker.
Sen måste vi ju även betänka det faktum att ju närmare "pensionsåldern" man kommer, dessto mindre sömn får man och dessto tidigare vaknar man. Och ju äldre man blir, dessto större inflytande har man i samhället, alltså var äldermännen de som sov mindre och vaknade tidigt, något att antagligen se upp till och anpassa sig efter, då de var de styrande i samhället.

Äh, jag vet inte vad jag svamlar om, jag vaknade sent idag, det räcker så.

2 kommentarer:

  1. Skriver under på det.... låter helt rimligt i mina öron, speciellt som jag ju också har en tendens att vara uppe för länge om kvällarna... se bara här o nu. Jag är uppe fast jag borde sova. Men sov ju bort mer eller mindre hela dan.

    SvaraRadera
  2. Aha, du ser, nobelprisvarning på den här teorin alltså ;)

    SvaraRadera