onsdag 10 augusti 2011

Om man skulle ta och bli lite sådära back to nature

Man kanske ska skaffa sig en liten gård, typ med en get och en ko och en höna.
Kanske en tupp också så man kan få ägg av hönan, sen kanske behålla någon kyckling, det vore ju jättegulligt, pip pip piiip liksom.
Man måste väl kanske ha en tjur förstås så att kossan får en kalv, annars är det ju bara en kviga och då blir det ju ingen mjölk. Och lamm! Lamm måste man ju ha, för de är ju så söta! Sen blir ju de iofs till får, så då måste jag ju se till att det blir nya lamm, men de sköter säkert fåren själva.
 Det vore ju lite roligt också att kanske ha en hund som springer runt där på gården, å andra sidan kanske den bara skulle springa runt och jaga katterna, men det löser man kanske med två hundar så de kan jaga varandra istället. Sen vore det ju spännande att ha något lite mer exotiskt, som en struts, eller ja två strutsar, en pojkstruts och en flickstruts, för då kan man sälja strutsägg till närliggande restauranger, det tror jag skulle vara väldigt populärt.
Sen på en bondgård måste man ju farma grödor; potatis, palsternacka och morötter. Iofs så vet jag inte om jag äter palsternacka, och morötter är jag allergisk mot, men det kan man ju också sälja till den där närliggande restaurangen. Sen ska jag nog ha en riktigt lummig fruktträdgård med äpple-, päron- och körsbärsträd. Då kan jag göra spännande kompotter och äppelmos. Kanske skulle låta smultron växa fritt lite här och där, det är ju väldigt gott.
Kryddor och örter är ju också ett litet plus om man kan odla själv, har hört att det ska bli så mycket godare med färskt i jämförelse med en burk torkat från ICA. Apropå det så har jag ju en beställning kryddor från nätet väntar på mig på ICA, de måste jag ju sticka iväg och hämta. De är nog lite mer exklusiva än vanliga kryddor från vanliga kryddburkar, således borde de ha mer och bättre smak, och om det är så behöver jag ju inte ha någon krydd-och örtodling på min lilla gård, det blir ju så mycket jobb då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar